uk

mail      Contact

zoeken

sap small

Poppers Senco levert bevestigingsmiddelen en -machines voor de bouwwereld. Denk daarbij bijvoorbeeld aan tackers: nietmachines op perslucht die door aannemers en zzp'ers gebruikt worden.

In Nederland verkoopt het bedrijf toonaangevende merken als Tytecker, Muro, InterDiamant, Interelek, Easy-Fix, Zimit, Technofast en - natuurlijk - Senco.

Het internationaal opererende MKB-bedrijf Poppers Groep met 200 man personeel waarvan ong. 90 in Nederland werkzaam zijn, heeft in Nederland acht verkopers op de weg die voor hun werk afhankelijk zijn van allerlei relevante klantinformatie en -inzichten.

"We wilden een CRM oplossing die dichter op ons SAP platform zat"

Altijd en overal inzicht verkrijgen
Al die gegevens werden voorheen opgeslagen in Poppers’ CRM-systeem Superoffice. De laatste jaren werd echter steeds duidelijker dat het bedrijf Superoffice ontgroeid was. "We wilden een CRM oplossing die dichter op ons SAP platform zat", vertelt Tim Schut, ICT manager voor Poppers Groep International. "Onze salesteams worden aangestuurd op basis van hun resultaat. Zij moeten daarom overal en altijd inzicht hebben in wat er iedere maand van hun verwacht wordt. Daarnaast moet onze sales ook zelf op ieder moment kunnen zien waar zij staan ten opzichte van hun doelstelling."

Daarom ging Poppers op zoek naar een nieuwe oplossing. Uiteindelijk viel de keuze op SAP Hybris Cloud for Customer (C4C), SAP’s geavanceerde CRM-oplossing in de cloud. Het bedrijf vroeg Acorel om voor de implementatie te zorgen.

Makkelijk integreren
Een belangrijke reden om voor C4C te kiezen, was het gemak waarmee dit systeem met de Poppers’ SAP backend te implementeren was. Daarnaast integreert C4C probleemloos met Outlook en wordt ook mobiel werken standaard ondersteund. Vooral dat laatste is ontzettend praktisch voor de salesmensen van Poppers die hierdoor ook onderweg altijd over de meest recente informatie kunnen beschikken.

“Omdat deze oplossing in de cloud draait, heb ik veel op afstand kunnen doen.
Dat is de nieuwe realiteit.”

C4C draait volledig in de cloud en beschikt over allerlei standaard functionaliteiten die met een paar drukken op de knop te activeren zijn. SAP Hybris Cloud for Customer consultant Guus Dorenbos voerde het belangrijkste deel van de implementatie vrijwel in zijn eentje uit. Gedurende de implementatie die zes maanden duurde, functioneerde Guus onder meer als projectmanager als consultant, HANA Cloud Integration specialist, migratie-expert en rapportage-deskundige. “Omdat deze oplossing in de cloud draait, heb ik veel op afstand kunnen doen”, vertelt Guus. “Dat is de nieuwe realiteit.”

Eenvoudig meer informatie uit SAP ECC
Poppers Senco koos in eerste instantie voor een redelijk eenvoudige opzet van C4C waarbij verkopers op locatie kunnen beschikken over allerlei klantgerelateerde informatie. “Aan die basisfunctionaliteit hebben we een specifiek voor dit doel ontwikkelde webservice toegevoegd die informatie uit ECC haalt en in C4C overzichtelijk toont”, zegt Guus.

"Meten is weten"

C4C helpt het Poppers Senco salesteam nu met het verkrijgen van de noodzakelijke inzichten die vastgelegd zijn in de SAP ECC backend. Met behulp van een individuele 'klantwaarde-bepaling' is het salesteam in staat haar verkoopactiviteiten naar eigen inzicht te organiseren. "De individuele klantwaarde-bepaling geeft niet alleen inzicht in de klantomzet of de prijsafspraken. Het geeft bijvoorbeeld ook aan wat het exacte aandeel van Poppers Senco bij een klant is en wat onze groeikansen zijn. Of dat een klant 100% tevreden is met onze producten en diensten. Met zulke informatie kan sales zelf bepalen waar zij staan ten opzichte van hun doelstellingen en hun salestijd prioriteren. Meten is weten!", zegt Tim Schut enthousiast.

Acorel zorgde er ook voor dat verkopers van Poppers Senco hun bezoekregistraties veel sneller en veel beter af konden ronden. “Bezoekregistraties bevatte vroeger weliswaar veel tekst, maar weinig relevante informatie”, vertelt Guus. “Daar hebben we verandering in gebracht door verkopers met behulp van een standaard enquete te helpen bij het invullen van hun bezoekregistratie. Hierdoor is het veel eenvoudiger en sneller voor ze geworden om de kerngegevens van de klant na het gesprek vast te leggen.”

Een migratie van 40 gigabyte
Een behoorlijk uitdagend aspect aan deze implementatie was de data-migratie. Consultant Guus Dorenbos: “In het oude CRM-systeem waren aan elke klant documenten gekoppeld zoals contracten, afspraken en e-mails. In de nieuwe situatie wilde Poppers al die klanthistorie weer beschikbaar hebben. C4C heeft een uploadfunctie, maar die kan maximaal 30 MB aan. En wij hadden een bestand van bijna 40 gigabyte. Daarom hebben we een eigen tool gebouwd die dit klusje klaart met behulp van een webservice.”

"Iedere implementatie zien we hoe snel de SAP Hybris CRM in de cloud tool wordt opgepakt."

C4C is redelijk geruisloos live gegaan bij Poppers Senco. Acorel heeft een aantal key-users binnen Poppers Senco opgeleid hoe ze het systeem moeten gebruiken. Deze key-users hebben met hun kennis vervolgens hun eigen collega’s getraind. “Waar nodig staan wij klaar om iedereen te ondersteunen als ze nog vragen hebben”, vertelt Guus. “Maar C4C is zo helder en eenvoudig dat de gebruikers er snel mee uit de voeten kunnen. We zien bij iedere implementatie hoe snel de SAP Hybris CRM in de cloud tool wordt opgepakt.  Je ziet gewoon meteen wat C4C bij kan dragen aan jouw dagelijkse werkzaamheden.”