uk

mail      Contact

zoeken

sap small

Koninklijke Agrifirm Group is één van de grootste producenten van veevoeder en handelaren in meststoffen, gewasbeschermings-middelen en zaden in Europa.

Het salesteam van Agrifirm gebruikt SAP Hybris Cloud for Customer, een CRM-tool van SAP die volledig in de cloud draait. Het onderhoud van die tool wordt op afstand én op locatie verzorgd door de afdeling Remote Services van Acorel.

De Koninklijke Agrifirm Group is een internationale coöperatie met 17.000 Nederlandse leden. Het bedrijf is met ca. 3.400 medewerkers onder andere actief in Nederland, België, Duitsland, Hongarije en Polen. Naast veevoeders, zaden en mest levert de coöperatie toegevoegde waarde aan klanten en coöperatieleden in de vorm van complete kennis van de markt, productontwikkeling en klantgericht advies.

“Functioneel beheer van SAP Hybris C4C verdient de nodige aandacht 

Het salesteam van Agrifirm, bestaande uit zo’n 185 mensen, is dag in dag uit in de weer om hun klanten en coöperatieleden van de best mogelijke adviezen te voorzien. Adviezen die ze helpen om hun dieren of akkers maximaal te laten renderen. SAP Hybris Cloud for Customer helpt ze daarbij. Dankzij SAP Cloud for Customer heeft Agrifirm alle belangrijke informatie van leden, klanten en andere relaties op één centrale plek in de cloud.

Aandacht voor beheer en ondersteuning
Hoewel SAP Hybris Cloud for Customer (C4C) een cloud product is dat op een server van SAP draait, verdient het functioneel beheer van dit systeem wel degelijk de nodige aandacht, net als het oplossen van fouten en het ondersteunen van de gebruikers. Hank Lucas, Information Manager E-business CRM, is binnen Agrifirm verantwoordelijk voor C4C.

“We kunnen met inmiddels 400 users hulp en expertise goed gebruiken”

“In eerste instantie hebben we C4C voor onze divisie Feed uitgerold. Vervolgens haakten we de andere Nederlandse en buitenlandse divisies aan”, vertelt Lucas. “Het aantal users dat we moesten supporten, groeide snel. Aanvankelijk waren het er veertig, vijftig. Nu zijn het er al vierhonderd. Je krijgt, zeker in het begin, veel vragen van gebruikers. Soms zijn er problemen die opgelost moeten worden. Daar komt nog bij dat SAP elke drie maanden een nieuwe versie van de software uitrolt met verbeteringen en nieuwe functionaliteiten. Het is bijna niet mogelijk om dat allemaal intern af te handelen. Daar konden we best wat hulp en expertise bij gebruiken.”

Dienstverlening op afstand
De afdeling Remote Services van Acorel verzorgt uitgebreide dienstverlening op afstand. Het betreft in principe álle dienstverlening ná de projectfase, variërend van service, ondersteuning, onderhoud en beheer tot de optimalisatie van systemen, portals en mobiele applicaties.

Onze release update verloopt telkens soepel”

Lucas ziet verschillende voordelen. Tijdwinst bijvoorbeeld. “Als er een nieuwe C4C-release uitkomt”, vertelt Lucas, “zoekt Acorel precies uit wat de essentie van de wijzigingen is en wat de impact voor ons zal zijn. Ze doen dat niet alleen voor ons, maar voor ál hun C4C klanten. Door de inspanning te bundelen, kunnen ze dat heel efficiënt organiseren en verloopt onze release update telkens soepel.”

Emiel Truijen is verantwoordelijk voor de afdeling Remote Services van Acorel. Truijen: “SAP komt vier keer per jaar met een update met uitbreidingen en nieuwe mogelijkheden. Het is voor bedrijven bijna niet mogelijk om dat zelf allemaal te inventariseren. Eigenlijk moet je iemand hebben die fulltime met C4C bezig is. Bovendien is kennis op dit vlak nog erg schaars. Wij kunnen Agrifirm en andere klanten hier écht mee ontzorgen.”

Maximale flexibiliteit
Een ander voordeel van deze aanpak is het feit dat Acorel nu zo dicht op de business en de techniek zit dat het starten van nieuwe projecten razendsnel gaat. “Onze business en onze systemen zijn gesneden koek voor Acorel. Met nieuwe projecten zijn we razendsnel up and running.”

“We hebben het aantal tickets zo'n 75% tot 80% teruggebracht”

Daarnaast zijn de inspanningen van Acorel makkelijk op en af te schalen. Lucas: “Soms hebben we wat meer mensen en uren nodig, soms wat minder. Ik zit niet vast aan een vast abonnementsbedrag per maand. Acorel is daar heel flexibel in.” Hoewel de afdeling “Remote Services” heet, zit er een dag per maand een collega van Acorel op locatie in Apeldoorn. “Je kunt daardoor makkelijk overleggen en snel schakelen.”

Emiel Truijen herkent zich in de punten die Hank Lucas noemt. “Flexibiliteit is absoluut onze kracht, net als de persoonlijke relatie. “Wij willen meer zijn dan een leverancier met een ticket tool. Wij willen een sparringpartner zijn. Zie ons maar als een flexibele schil die up-to-date kennis over SAP combineert met diepgaande kennis van de klant.” Die aanpak werkt. Lucas: “We hebben het aantal tickets de afgelopen maanden met behulp van Acorels inspanningen zo’n 75 tot 80% teruggebracht.”

Remote Services is een hoofdzaak
Acorel is voor Agrifirm inmiddels veel meer dan een implementatiepartij. “Acorel heeft ons niet alleen geholpen om CRM te implementeren, te configureren en te koppelen met SAP. Maar ze hebben er door hun manier van werken ook voor gezorgd dat we véél meer kennis in huis gekregen hebben van SAP Hybris Cloud for Customer. Erg prettig vind ik dat. Wat je bovendien merkt, is dat Remote Services een volwaardige dienst is van Acorel. Dit is een hoofdzaak voor ze, absoluut geen bijzaak.”

Wil je op de hoogte van alle ontwikkelingen binnen Acorel blijven? Volg ons dan op LinkedIn en schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrief die wij 6x per jaar versturen.

Meer klantverhalen lees je op onze Remote Services pagina