, Bierbrouwer in transitie, Acorel
Gratis demo
, Bierbrouwer in transitie, Acorel

Bierbrouwer wil eindklant beter van dienst zijn

Internationale bierbrouwer rolt samen met Acorel zakelijk e-commerceplatform uit

Hoe richt je commerce-processen van alle verkoopafdelingen uniform in, zonder de backend-systemen te vervangen?

Een internationale bierbrouwer nam recent een globaal B2B e-commerceplatform in gebruik. Acorel ondersteunt het bedrijf bij het uitrollen van het platform in alle landen waar de bierbrouwer actief is. Daarnaast wordt Acorel ingeschakeld om het platform verder uit te breiden met nieuwe functionaliteiten.

Bierbrouwer wil eindklant beter van dienst zijn

De bierbrouwer bedient wereldwijd duizenden zakelijke klanten – zoals bars, restaurants en supermarkten – met een ruim assortiment aan pilseners en speciaalbieren. Deze bedrijven worden overal ter wereld ondersteund door lokale verkoopmedewerkers van de bierbrouwer.

Voorheen zochten zakelijke klanten contact via het callcenter of verkoopvertegenwoordigers. Dit vergde echter veel handmatig werk. Dat was niet alleen een tijdrovend proces, maar ook erg foutgevoelig.

De bierbrouwer zocht daarom een B2B e-commerceplatform dat klanten in staat stelt digitaal orders te plaatsen, vragen te stellen en informatie op te vragen. Op ieder gewenst moment en met ieder device. Zodat de ervaringen die de klant heeft via on- en offlinekanalen van de bierbrouwer op elkaar zijn afgestemd.

Wildgroei voorkomen en toch lokale verkoopafdelingen de ruimte bieden om een uniek merk neer te zetten.

Globale uitdaging

De stap naar een omnichannel klantervaring was echter een flinke uitdaging. De bierbrouwer werkt met tientallen lokale vestigingen die veelal zelfstandig opereren. Iedere vestiging heeft een eigen manier van werken die ondersteund wordt door lokale backend-systemen. De globale IT-infrastructuur is daardoor erg complex. De uitdaging was om de commerce-processen van alle verkoopafdelingen uniform in te richten, zonder de backend-systemen te vervangen.

Acorel ondersteunt de bierbrouwer bij het integreren van alle lokale organisaties in één globaal e-commerceplatform. Data uit verschillende systemen wordt geconverteerd naar het gewenste formaat voor het platform. De standaardisatie maakt het mogelijk dat iedere lokale afdeling werkt met dezelfde globale interface.

Ondersteuning bij iedere stap

In diverse landen werkt de bierbrouwer inmiddels met het B2B e-commerce platform. De komende tijd wordt het platform uitgerold in andere landen. Acorel ondersteunt de organisatie bij dit intensieve traject. Naast de integratie kijkt Acorel samen met lokale verkoopafdelingen naar de prioriteiten. Wat moet het platform toevoegen voor de eindklant en de lokale organisatie? Hoe kan de lokale afdeling kosten besparen? En hoe complex zijn de bestaande processen en systemen?

Vervolgens vertaalt Acorel de lokale wensen voor het B2B platform naar user stories. Daarbij houden ze rekening met de bestaande functionaliteiten en best practices van het platform. Ze standaardiseren processen en houden – daar waar nodig – rekening met lokale afwijkingen. Gedurende het ontwikkelproces, het testen en de ingebruikname van het platform adviseert en assisteert Acorel. Bij iedere stap meet het projectteam de voortgang op basis van vooraf gestelde doelen en houden ze de strategie nauwlettend in te gaten. Zo voorkomt de bierbrouwer dat er een wildgroei aan commerceprocessen en –systemen ontstaat. Maar het biedt lokale verkoopafdelingen wel de ruimte om – binnen de grenzen van het platform – een uniek merk neer te zetten.

Kosten omlaag, omzet omhoog en

een snellere orderverwerking.

E-commerplatform blijft zich ontwikkelen

Acorel helpt ook mee aan de doorontwikkeling van het e-commerceplatform. Naast de bestaande applicaties wil de internationale bierbrouwer haar lokale verkoopafdelingen stapsgewijs nieuwe functionaliteiten bieden. Bijvoorbeeld een indicator die toont hoeveel producten er nog op voorraad zijn. En het bedrijf zoekt voortdurend naar manieren om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Onder meer door goed te kijken welke route gebruikers afleggen binnen het platform. Waar lopen zij tegenaan?

Kosten omlaag, omzet omhoog

Dankzij het e-commerceplatform heeft de internationale bierbrouwer de kosten fors verlaagd. De IT-architectuur is sterk vereenvoudigd door standaardsoftware te gebruiken en processen slimmer in te richten. Bovendien is het bedrijf aanzienlijk minder tijd kwijt per order. De klant dient nu zelf digitaal orders in. Daardoor zijn er geen lange wachtrijen meer bij de callcenters en kunnen salesvertegenwoordigers zich meer richten op het adviseren van de klant. Dat leidt tot snellere afhandeling van klantvragen en een hogere klanttevredenheid.

Daarnaast draagt het platform bij aan het vergroten van de omzet. Bijvoorbeeld met specifieke aanbiedingen voor klanten of door de website slimmer in te richten, om de waarde per order te verhogen. Met het nieuwe e-commerceplatform is de bierbrouwer in staat om op een uniforme manier zakelijke klanten over de hele wereld beter te bedienen.

Wil je meer weten? Neem contact met ons op!

Volg ons ook op social media