uk

mail      Contact

zoeken

sap small

  • Waar sta jij op de Digitale Transformatie ladder? En wat zijn logische vervolgstappen?
    Waar sta jij op de Digitale Transformatie ladder? En wat zijn logische vervolgstappen?

    ★ Verslag ronde tafel 30 november 2017 ★

  • Ronde Tafel 2 in de serie van 3: DE STAND VAN JE DIGITALE TRANSFORMATIE GEMETEN
    Ronde Tafel 2 in de serie van 3: DE STAND VAN JE DIGITALE TRANSFORMATIE GEMETEN

    ★ Verslag ronde tafel 30 november 2017 ★

Op 30 november vond de 2e rondetafel sessie over Digitale Transformatie plaats op landgoed De Rosep in Oisterwijk.

Samen met een aantal klanten hebben we deze topics ter discussie gesteld:

  • WAT VOOR VERANDERINGEN ZIEN WE IN DE MARKT?
  • WAT VOOR VERANDERINGEN ZIEN WE BIJ ONZE KLANTEN?
  • WAT GEBEURT ER BIJ JULLIE KLANTEN?
  • HOE BEPAAL JE WAAR JE NU STAAT OP DIT GEBIED EN WAT ZIJN DE LOGISCHE VERVOLGSTAPPEN?


Om deze vragen goed te kunnen beantwoorden, moet je een 0-meting doen van de huidige situatie van je eigen organisatie; een startpunt hebben. En daarnaast natuurlijk ook een eindpunt, een stip op de horizon. Want zonder start- en eindpunt kun je geen verandering definiëren en al zeker geen stappen bepalen om die weg te bewandelen.

De sessie stond in het teken van het kunnen bepalen van die situatie en om dus de status te meten mbv een assessment scan op de volgende 6 domeinen:

                         I. GOVERNANCE & LEADERSHIP IV.  DATA & ANALYTICS
  II. PEOPLE & OPERATION V.  TECHNOLOGY INTEGRATION
  III. CUSTOMER EXPERIENCE VI. DIGITAL LITERACY


Daarbij worden 6 maturity fases onderscheiden per domein. Van ‘Business as usual’ tot ‘Innovative and Adaptive’ (de meest verregaande status van digitale transformatie maturity). Bij 5 organisaties zijn assessment scans uitgevoerd.

Screen Shot 2017 12 16 at 11.21.12 1

De resultaten waren divers, maar bij bijna alle organisaties bleek dat er minimaal 1 domein in onbalans was. En dat kan de verwachtingen negatief beïnvloeden. Het volgende voorbeeld maakt het duidelijk: 

                                                           Een organisatie ‘scoort’ hoog op het domein Governance and Leadership.
Het management heeft grootse plannen om mbv van SAP Hybris Cloud for Sales (Data and Analytics) data van hun prospects en klanten te verzamelen om daarmee hun klanten goed te kunnen bedienen (Customer Experience). Daarmee zijn 3 domeinen wellicht goed vertegenwoordigd, maar indien de sales mensen zelf niet de juiste skills (Digital literacy blijft achter) bezitten of dat niet goed helder hebben waarom ze dat zouden moeten doen (People and Operation blijft achter) dan is de organisatie in onbalans en ga je als organisatie je doel niet bereiken. Dit probeer je te voorkomen door vooraf dit helder te krijgen en op alle domeinen in balans te zijn. Daardoor groei je op de digitale transformatie maturity meetladder.
                                                                                   


Tevens bleek dat veel organisaties nog niet veel verder waren (of dachten te zijn) dan het level 2: 'Present and Active', anders gesteld: er zijn mensen in de organisatie bezig met digitale transformatie, maar zeker niet formeel. Het is experimenteel.

Zo’n overzicht van jouw organisatie is een prima startpunt voor verdere interne discussies met C-level management om de prioriteiten en aandachtsgebieden te bepalen.

De deelnemers waren unaniem enthousiast over het belang van het kunnen meten van de maturity.

Ben jij nu ook bezig met digitale transformatie en wil je weten hoe Acorel hiermee kan helpen? Stuur dan een mailtje naar mischa.tissen@acorel.nl of kijk verder op onze website.

 

Ron van de Water heeft over de eerste ronde tafel over Digitale Transformatie een blog over zijn bevindingen geschreven met enkele reacties van deelnemers Klik hier voor Ron z'n blog