Acorel
Gratis demo



Chatbots maken je bedrijf productiever

Uit proeven met chatbots blijkt dat ze de helpdesk van Vodafone zes keer productiever maken. Ook KLM heeft sinds 2017 de chatbot BlueBot genaamd als servicemedewerker in dienst. KLM-klanten kunnen via een Messenger chat sessie een ticket boeken zonder tussenkomst van een KLM-medewerker. Gartner voorspelt dat één op vier customer service en supportorganisaties een ‘virtual customer assistant’ ook wel chatbot technologie gaan inzetten voor het jaar 2020.

“De gemiddelde millennial wisselt 67 tekstberichtjes uit per dag”

Digitale klant contact kanalen
De wijze waarop klanten contact zoeken met het customer service en de supportorganisatie wijzigt van telefonie naar meer digitale kanalen als e-mail en chat in een hoog tempo. Dit komt doordat het gebruik van messaging apps zoals Whatsapp en Facebook Messenger onder je klanten enorm is. Volgens Business Insider wisselt de gemiddelde millennial 67 tekstberichtjes uit per dag. En, ook ik word nooit meer gebeld door mijn kinderen en ik heb overdag met hen enkel contact via Whatsapp.

Krachtige chat platformen met AI
De razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van AI maken de inzet van chat platformen mogelijk. De chatbot platformen zijn eenvoudig in te richten met een behulpzame, vriendelijke en professionele dialoog. Ze kunnen worden gekoppeld met je bedrijfsapplicatie voor het opvragen en updaten van gegevens. Wanneer ze klanten niet verder kan helpen, verwijst ze hen door naar een ‘echte’ collega. Meer een meer klanten hebben de voorkeur voor een digitaal klant contact kanaal waardoor chatbots interessant zijn voor het afhandelen van klantvragen op je website, mobiele app, reguliere messaging apps en social media.

Een voorbeeld: Chatbot Vicky bij Office Depot
Acorel ontwikkelde samen met SAP Nederland de chatbot Vicky bij Office Depot. Office depot had zich de volgende doelen gesteld:

  • de klantervaring en klanttevredenheid te verhogen door haar online customer journey te verbeteren en een switch van online webshop naar telefonie te voorkomen;
  • het aantal telefonische contactmomenten te verlagen;
  • het toepassen van cross- and upsell mogelijkheden tijdens online selfservice.
Video afspelen

De voordelen van een chatbot
De toegevoegde waarde van een chatbot voor je customer service en supportorganisatie:

  • Een chatbot biedt een verbeterde customer experience omdat ze perfect aansluit bij de wens van klanten om via chat contact te hebben met uw customer service en supportorganisatie;
  • Een chatbot biedt een verbeterde customer experience door een hogere selfservice graad door betere en eenvoudigere beantwoording van klantvragen;
  • Een chatbot biedt een hogere conversie op je webshop doordat de klant in je webshop blijft en sneller geholpen wordt bij vragen;
  • Een chatbot is 24/7 bereikbaar voor je klant;
  • Een chatbot verlaagt de wachttijden van je klant;
  • Een chatbot bespaart op customer service en support kosten;
  • Een chatbot biedt een verbeterde productiviteit van je customer service en supportorganisatie;
  • Een chatbot biedt cross- and upsell mogelijkheden tijdens online selfservice.