, Innovatie IoT, Acorel
Gratis demo
, Innovatie IoT, Acorel



De digitale muizenval met IoT

Het Nederlandse Dimo Systems en Acorel gaan met Internet of Things de strijd aan tegen ongedierte. Dimo Systems brengt muizen- en rattenvallen op de markt die zijn aangesloten op het Internet of Things. Xignal heten de digitale vallen en ze zijn uitgerust met sensoren die een notificatie sturen zodra er een ongewenst knaagdier is gevangen. Dankzij een co-creatieproject met Acorel communiceren de vallen tevens met de field service processen in SAP.

Hoe ga je om met een arbeidsuren intensieve bezigheid als ongediertebestrijding?

Maarten Crezee, managing director van Dimo Systems, jarenlang werkzaam in de ongediertebestrijding, vroeg zich al enige tijd af hoe hij zijn business kon vertalen naar de 21e eeuw. In Nederland controleren zo’n 4000 man dagelijks de geplaatste muizenvallen en registreren zij hun bevindingen. Veel bedrijven zijn vanuit de wet verplicht om aan te tonen dat zij geen muizen of ratten hebben. Denk bijv. aan bedrijven in de voedselverwerkingsindustrie of in de medische sector. Ongediertebestrijding is een arbeidsuren-intensieve bezigheid waaraan veel bedrijven niet ontkomen. Tot vandaag.

“Drie sensoren monitoren de bestrijdingsacties voortdurend en staan in verbinding met het internet.”

De Xignal-vallen zien er hetzelfde uit als de klassieke muizenval; een scharnierend plateau met een beugel en een veer. “Maar we hebben er drie sensoren aan toegevoegd die de activiteit continu monitoren en in verbinding staan met het internet”, vertelt Maarten Crezee, managing director van Dimo Systems.

“SAP zet de vangst om in een taak en wijst er een persoon aan toe. Dat maakt onze oplossing uniek in zijn soort.”

Een end-to-end aanpak van ongediertebestrijding
Zodra de klem dichtklapt, ontvangt de gebruiker onmiddellijk een pushmelding via het internet of things-platform van SAP, onderdeel van het SAP Cloud Platform, en de gesloten muizenval resulteert automatisch in een serviceorderdocument in het field service cloud-systeem van SAP. SAP zet de vangst van een muis of rat direct om in een actie en een ongediertebestrijder wordt eraan toegewezen. SAP Cloud for Customer Field Service-integratie zorgt voor de automatische aanmaak van serviceorders, het planningsproces en het factureringsproces.

, Innovatie IoT, Acorel

“Alle relevante service-acties in één systeem. Wel zo handig voor bijv. de facilitaire dienst.”

Geen periodieke controles meer
De Xignal-vallen zijn met name handig voor organisaties die hun pand verplicht moeten laten controleren op ongedierte, zoals woningcorporaties, horecagelegenheden en agrarische bedrijven. Crezee: “Met Xignal hoeven zij alleen een ongediertebestrijder in te schakelen als er daadwerkelijk vangst is. Dat scheelt heel wat arbeidsuren voor periodieke controles waarbij alle vallen vaak worden nagelopen zonder dat er iets is gevangen.” En dankzij de integratie met SAP bevinden alle relevante service-acties en gegevens zich in één systeem in plaats van in allerlei losse applicaties. Het Xignal SAP dashboard biedt dus eenvoudig het gewenste inzicht in de jacht op muizen of ratten en dat is wel zo handig voor bijvoorbeeld de facilitaire dienst.

SAP Cloud Platform voor IoT
Het in-memory IoT-platform van SAP kan je helpen bij de snelle ontwikkeling, implementatie en beheer van je eigen real-time IoT en machine-to-machine (M2M) toepassingen. Het platform biedt je de mogelijkheden om:

1

Verbinding te maken met al je apparaten, hun individuele levenscycli te beheren en ze op afstand bedienen;

2

Gegevens te verzamelen, bewaren, analyseren en patronen te detecteren;

3

Alle verzamelde gegevens te gebruiken voor geavanceerde voorspellende analyses of geo-ruimtelijke visualisatie;

4

Real-time mobiele apps te maken om de toegewezen ongediertebestrijdingsmedewerker onmiddellijk op de hoogte te stellen en alle nodige informatie te verstrekken om zijn werk te doen;

5

IoT-scenario’s met je bedrijfssystemen voor bijvoorbeeld planning, field service en facturatie te koppelen;

6

Realtime klant- of partnerportalen voor selfservice processen te bieden voor verkoop, klacht, vraag en antwoord en factureringsprocessen, en om inzicht te geven in de status van de muizenval.