uk

mail      Contact

zoeken

sap small

Tweets

Op weg met de GDPR roadmap

Banner2

's-Hertogenbosch, 23 april 2018 - RollDock Shipping transporteert enorme ladingen over zee.

Dankzij SAP Hybris Cloud for Customer wordt het voor RollDock en zusterbedrijf Roll-Lift veel makkelijker om klanten op het juiste moment de juiste aandacht te geven.

En om verkooptrends te signaleren om strategisch op te reageren.

“RollDock Shipping moet je zien als een pakketbezorger”, zegt Paul Könst, CEO van RollDock. “We brengen pakketjes over zee van A naar B. Alleen zijn de pakketjes die wij transporteren gewoon wat groter.” Dat is een understatement. Met een vloot van zeven schepen – vijf multifunctionele half-afzinkbare zware ladingschepen en twee module carriers – vervoert RollDock objecten tot 10.000 ton naar locaties overal ter wereld.

* * * * *

RollDocks pakketjes variëren van enorme onderdelen voor petrochemische installaties tot fregatten en onderzeeërs.

Könst: “Mensen denken vaak heel complex over onze projecten. Transport is één ding, maar het risico zit vaak in het laden en lossen. Door onze ervaring en expertise op het gebied van engineering met ruim 20 eigen engineers, is RollDock in staat om alle soorten lading veilig en efficiënt aan en van boord te krijgen en te vervoeren.”


COMMERCIËLE UITDAGINGEN
Hoewel RollDock een van de weinige partijen is die transportservices over land en zee aanbiedt, heeft het bedrijf toch te maken met interessante commerciële uitdagingen. “Wij werken voor grote spelers die bijvoorbeeld een petrochemische installatie willen bouwen en daarvoor vier bedrijven inschakelen voor engineering, procurement en construction. Rolldock stormvessel witrandDie EPC-bedrijven schakelen op hun beurt weer onderaannemers in, die op hun beurt met veel subleveranciers werken.

Soms moet je binnen hetzelfde project aanbiedingen doen aan meerdere partijen. Dat maakt het heel complex.” Daar komt nog bij dat de situatie in de maritieme sector niet heel florissant is als gevolg van de lage olieprijs. “Onze mensen moeten heel goed in kunnen schatten wat er gebeurt in de markt, welke opportunities er spelen, welke projecten financiële goedkeuring hebben gekregen en wat de beste prijsstrategie is.”


“Acorel was in staat om SAP Hybris Cloud for Customer op de juiste manier te integreren met ShipNet”
Paul Könst, CEO van de RollDock


KENNIS EXPLICIET MAKEN
Alle kennis die je nodig hebt voor een succesvol commercieel proces, zat tot voor kort vooral in de hoofden van RollDocks verkopers. “De scheepvaartmarkt mag je best als traditioneel kenmerken”, legt Könst uit. “Elke salesmanager had zijn eigen manier van klantbeheer. Dat maakt je als bedrijf inflexibel en kwetsbaar. Bovendien hadden we weinig inzicht. We zagen bijvoorbeeld niet goed genoeg waarom we bepaalde projecten gewonnen of verloren hadden. Om te overleven, moesten we veranderen en slimmer gebruikmaken van de geweldige hoeveelheden data die we verzamelen. Daarom zochten we een CRM-systeem waarmee we onze taciete, onbewuste kennis expliciet konden maken.”

 

SAP HYBRIS CLOUD FOR CUSTOMER
Na een zorgvuldig vergelijkend onderzoek onder zeven CRM-aanbieders, kozen Könst en zijn collega’s voor SAP Hybris Cloud for Customer in combinatie met de expertise van Acorel. SAP Hybris Cloud for Customer biedt geavanceerde CRM-functionaliteit binnen een gebruiksvriendelijke online omgeving. RollDocks mensen kunnen overal ter wereld bij de informatie en de kennis die ze nodig hebben om hun werk te doen.

Könst: “We kozen onder meer voor Acorel omdat ze als enige in staat waren een CRM-pakket op de juiste manier te integreren met ShipNet.” Rolldock Shipnet logoDe informatie in ShipNet vormt het hart van RollDocks operatie. RollDock gebruikt deze maritieme, on-premise ERP-suite onder meer voor het maken van complexe prijscalculaties. Acorel had in totaal drie maanden nodig om het cloudpakket te implementeren en te integreren. “Acorel heeft wat mij betreft laten zien dat ze on top of hun business zijn”, aldus Könst.

“Voor ons is het vooral belangrijk om onze klantgegevens intern te kunnen delen.”
Paul Könst, CEO van de RollDock


DE JUISTE AANDACHT OP HET JUISTE MOMENT
“Onze verkopers zullen veel aan SAP Hybris Cloud for Customer hebben”, verwacht Könst. “Het was niet onze bedoeling om een complex systeem neer te zetten. Voor ons is het vooral belangrijk om onze klantgegevens intern te kunnen delen. Om vervolgens op basis van alle kennis in het systeem op het juiste moment de juiste aandacht te kunnen geven. Cloud for Customer helpt ons hierbij, zodat we gerichter kunnen acteren.”

 

VERBANDEN WORDEN ZICHTBAAR
Rolldock Rolllift foto artikel 408 witrandOok zusterbedrijf Roll-Lift, een wereldwijd actieve expert op het gebied van heavy lifting profiteert van alle kennis in het systeem. “In SAP Hybris Cloud for Customer kun je verbanden leggen zonder dat je er actief naar hoeft te zoeken. Daardoor zien wij soms slimme mogelijkheden voor samenwerking tussen Roll-Lift en RollDock die onze opdrachtgever zelf nog niet in beeld had. Het wordt nu veel makkelijker om gezamenlijk op te trekken en overal ter wereld te profiteren van elkaars kennis.”

Daarnaast vindt Könst het fijn dat hij nu precies ziet in hoeverre RollDocks salesstrategie werkt. “Als we nu zien dat we vijf keer een klus verloren hebben aan dezelfde partij, moeten we misschien iets doen aan onze strategie. Of we moeten het gesprek aangaan. Vroeger kostte het me anderhalf tot twee dagen om dat soort inzichten te verkrijgen. Nu is het een kwestie van een druk op de knop.”


Bezoek www.roll-group.com voor meer informatie over RollDock Shipping en Roll-Lift.

Voor meer informatie over SAP Hybris Cloud for Customer kunt u contact opnemen met Acorel.