
Royal Swinkels Family Brewers optimaliseert customer experience met SAP
Hoe zorg je ervoor dat je klanten of consumenten altijd via het juiste kanaal en met de juiste boodschap bereikt? Volgens Royal Swinkels Family Brewers onder andere door ‘onderbuikgevoelens’ om te zetten in inzichten die zijn gebaseerd op data. Samen met SAP, implementatiepartner Acorel en Deloitte creëerde Swinkels een 360-gradenbeeld van de klant.
Intelligente Brouwerij
Dit betekent onder andere dat de acht brouwerijen van Swinkels in staat moeten zijn om op het juiste moment precies de juiste hoeveelheid te produceren. Dat is niet mogelijk op basis van aannames. Beslissingen in bijvoorbeeld de productie moeten zijn gebaseerd op data.
Multichannelaanpak
De stappen die Mouthaan en zijn team zetten op het gebied van digital marketing en e-commerce zijn onderdeel van het Intelligente Brouwerij-programma. “We zijn al ruim driehonderd jaar succesvol in de traditionele kanalen retail en horeca. Maar het consumentengedrag verandert. Bier wordt steeds vaker online besteld. Wil je overal beschikbaar en bestelbaar zijn, dan moet je ook in de online kanalen investeren.”
Platformen, mensen en processen
“Willen we zo gericht mogelijk kunnen communiceren, dan moet het beeld dat we hebben van de klant of consument zo compleet mogelijk zijn”, aldus Mouthaan. De afgelopen jaren investeerde Swinkels al in de platformen die nodig zijn voor het slim verzamelen van data. Zo gebruikt het bedrijf SAP Cloud for Customer (C4C) voor de route-to-market naar klanten zoals retailers en horecaondernemers.
Voor het verzamelen van de juiste data is het echter ook belangrijk dat de kennis van de platformen aanwezig is, en dat de processen op orde zijn. Volgens Mouthaan was daar veel winst te behalen. Bezoeken aan horecaondernemers en metingen werden bijvoorbeeld niet gestructureerd geregistreerd, of op uiteenlopende manieren. “Als je niet weet welke klanten al wel Cornet verkopen maar nog niet de 0.0-variant, dan kun je niet gericht acties definiëren. Door processen zoals het registreren van metingen te standaardiseren, zorg je ervoor dat de data die je nodig hebt voor het definiëren van acties in SAP C4C staan.”
De data in C4C worden vervolgens doorgestuurd naar SAP Marketing Cloud (MC). Mouthaan: “SAP MC is onze centrale klanten- en consumentendatabase waarbinnen de marketinggebieden zijn gedefinieerd zodat iedereen in het juiste ‘mandje’ zit. Dat zorgt ervoor dat we bijvoorbeeld heel gericht e-mails kunnen versturen. Zo kunnen we e-mails of advertentiecampagnes afstemmen op horecaondernemers die interesse hebben getoond in specifiek Cornet. Dat maakt het voor accountmanagers ook eenvoudiger om de business te laten groeien.”
Meer consumentendata
Een andere uitdaging waar Mouthaan voor stond, was de beperkte beschikbaarheid van consumentendata. “We waren voor consumentenmarketing te afhankelijk van de data van derde partijen zoals Facebook en Google. Maar voor een gerichte en relevante communicatie is het belangrijk dat je de consument door en door kent en zelf beschikt over de data. Dat betekent onder andere dat je weet waar de consument zijn boodschappen doet.”
Volledige integratie
“SAP, implementatiepartner Acorel en Deloitte hebben ons laten zien hoe we met de juiste processen en mensen meer waarde halen uit onze platformen”, concludeert Mouthaan. “Het is voor ons een reis die we stap voor stap afleggen.” Een voorbeeld van een volgende stap is de koppeling van SAP Commerce Cloud aan SAP C4C, zodat transactiedata bij de juiste profielen terechtkomen. Ook een koppeling met SAP Service Cloud staat op de planning. “Het uiteindelijke doel is een volledige integratie van alle contacten die we met klanten en consumenten hebben in één systeem.”
Dit nieuwsbericht is gepubliceerd en geschreven door SAP. Ons klantverhaal over Royal Swinkels Family Brewers vind je hier.