Acorel
Gratis demo
Acorel background

Acorel helpt bij versoepelen incassotraject Alliander

Meer efficiency. Meer overzicht en een lagere werklast. Zie daar het resultaat van het project dat Alliander uitvoerde voor het eigen incassoproces.

"Een succesvol project door de goede samenwerking tussen business en IT en de kwaliteiten van het scrumteam."

Alliander en zonenergie

Alliander ontwikkelt en beheert energienetten. Via de kabels en leidingen ontvangen ruim drie miljoen Nederlandse huishoudens en bedrijven elektriciteit, gas en warmte. Alliander beheert beheren meer dan 90.000 km elektriciteitsnet en 40.000 km gasnet en behoort met haar netten tot één van de betrouwbaarste ter wereld. 7000 Alliander medewerkers zorgen ervoor dat het licht brandt, de huizen warm zijn en de bedrijven draaien. Dit doen zij vanuit het maatschappelijk belang om energie voor iedereen betrouwbaar, betaalbaar en bereikbaar te houden.

Acorel hielp het netwerkbedrijf bij het project, dat dankzij een goede samenwerking tussen IT en business een maand eerder dan gepland werd afgerond. 

Netwerkbedrijf Alliander bedient zo’n 3,3 miljoen klanten. Een enorm aantal, wat vraagt om soepele processen. Zo ook als het gaat om het incassotraject. Dat moet effectief en efficiënt verlopen, met voor de medewerkers zoveel mogelijk overzicht en een zo laag mogelijke werklast.

Af van complex geheel

Het waren dan ook precies die aspecten waarnaar Alliander op zoek was. Het eigen Expertise Centrum Incasso (ECI) werkte al langer met SAP CRM voor het afhandelen van klantvragen en klachten, naast SAP IS-U voor de facturatie. Ook gebruikte Alliander een aparte Credit Management-tool, met rapportages vanaf het Dataplein. Een complex geheel, wat het overzicht niet ten goede kwam.

Bovendien was het ECI afhankelijk van best-effort ondersteuning extern op oplossingen voor de CM-tool. En dat terwijl het bedrijf juist zocht naar ondersteuning via regulier beheer. “Het stroomlijnen van het incassotraject stond al lang hoog op onze lijst”, vertelt Arthur Bennink, teamleider Incasso bij Alliander en opdrachtgever van dit project. “We wilden toe naar één incassoproces, op basis van een geïntegreerde SAP IS-U en SAP CRM oplossing.

“De consultants van Acorel geven goed onderbouwd advies en doen wat ze beloven.”

Onbekend terrein eigen maken

Alliander pakte het project zelf op en deed daarbij een beroep op Acorel. Niet zonder reden, vertelt Bennink. “We wisten van een ander bedrijf hoe goed de samenwerking met Acorel daar was verlopen. Dat is gebleken: het is knap hoe Acorel zich in zo’n korte tijd een onbekend terrein goed eigen heeft weten te maken.”

Begin oktober vorig jaar startte een team van 10 man met het project. De data vanuit de CM-tool werden overgeheveld naar SAP CRM. Vervolgens ging de Dataplein-server uit, wat de CM-tool overbodig maakte. Een uitdagende klus, die het team binnen vijf maanden wist te klaren. “Dat is echt de verdienste geweest van de medewerkers zelf. We hebben het projectteam veel vrijheid gegeven en dat vertrouwen heeft zich zeker terugbetaald.”, vertelt Bennink

Tijdwinst voor het incassoteam

Dankzij het project heeft het incassoteam nu alleen nog te maken met SAP I-SU en SAP CRM. Dat zorgt voor eenvoud. Ook profiteren de collectoren van geautomatiseerde processen, wat tijdwinst oplevert. “Er is met hard werken een goed resultaat neergezet”, vertelt Bennink. “Je ziet bij dit soort projecten nogal eens dat de samenwerking tussen IT en business moeizaam verloopt. Dat was hier zeker niet het geval.

Agile Scrum

Het traject verliep volgens de Agile Scrum tactiek, die bouwt op een nauwe betrokkenheid van ieder teamlid. “De goede onderlinge samenwerking tussen business en IT, met daarnaast de kwaliteiten van het scrumteam hebben dit project tot een succes gemaakt.”, vertelt Roel Rutten, senior SAP consultant bij Acorel en scrummaster voor dit project. “We hebben veel functionaliteit toegevoegd.” Zelfs nog tot tegen het einde van het project.

Naast de geautomatiseerde processen en het behaalde overzicht ervaart het ECI nog meer voordeel. Zo hebben de medewerkers naast de incassowerkzaamheden ook te maken met klantvragen. “En ook die zien de medewerkers nu terug via SAP CRM”, vertelt Rutten. “We hebben de werkvoorraad als het ware gebundeld.”

Lagere werklast

Bovendien ervaart de incassoafdeling nu een lagere werklast. Rutten: “We hebben vooraf gekeken naar de contactmomenten tussen het ECI en de klant. Die momenten bleken niet effectief genoeg, simpelweg doordat ze te vroeg in het proces zaten. We hebben de momenten daarom naar achteren verplaatst en dat werpt  inmiddels z’n vruchten af. Er zijn minder contactmomenten nodig, wat het incassoteam werk uit handen neemt.”

 

PROJECT BIJ ALLIANDER


VRAAG
:
Optimaliseer en automatiseer het incassoproces van Alliander

OPLOSSING:
Integratie Credit Management processen in SAP CRM en SAP IS-U

RESULTAAT:
Meer inzicht en tijdwinst dankzij geautomatiseerde processen