Acorel
Gratis demo

TUI stroomlijnt mondiale klantervaring met Acorel

Om vakantiegangers overal ter wereld tijdens ieder contactmoment dezelfde unieke klantervaring te bieden, zet TUI SAP Sales en Service Cloud in. Acorel ondersteunt bij de uitrol en implementatie.

Tijdens ieder contactmoment wereldwijd dezelfde unieke klantervaring

Alles draait om klantervaring bij TUI. De organisatie verkoopt niet alleen reizen en vakanties, maar creëert waardevolle herinneringen voor klanten. Om een zorgeloze vakantie te bieden, is het essentieel dat klanten overal ter wereld goed geholpen worden. Om dit te realiseren ondersteunt Acorel de Nederlandse en Belgische tak van de reisorganisatie met de implemementatie en uitrol van SAP Sales en Service Cloud (hierna: SAP Customer Experience) om dit omvangrijke project te realiseren.

TUI  is één van ’s werelds grootste reisorganisaties. Het bedrijf is actief in 31 landen en heeft in totaal meer dan 220 reismerken. Bij TUI werken meer dan 67.000 medewerkers. Samen verzorgen zij op 180 bestemmingen de vakanties voor ruim twintig miljoen vakantiegangers per jaar. Die vakanties worden onder andere verkocht via 1.600 reisbureaus in Europa. Daarnaast heeft TUI vijf airlines met een gezamenlijke vloot van meer dan 150 vliegtuigen, 360 eigen hotels en resorts en cruisemaatschappijen. Het hoofdkantoor van TUI staat in Hannover, Duitsland.

Creëren van waardevolle herinneringen

Om een zorgeloze vakantie te bieden, is het essentieel dat klanten overal ter wereld goed geholpen worden en er één klantbeeld is. Medewerkers moeten – ongeacht waar de klant zich bevindt – weten wie de klant is, welke voorkeuren hij heeft, welke boekingen hij heeft, etc.. 

Dat was voorheen lastig. Iedere landenorganisatie binnen TUI werkte met verschillende systemen. Informatie tussen de TUI organisatie op de vakantiebestemming en de landenorganisatie werd daarom vaak nog per e-mail of telefonisch uitgewisseld. Met als gevolg dat lokale medewerkers meestal onvoldoende geïnformeerd waren over klanten. Daardoor ontstond het gevoel bij klanten dat ze niet te maken hadden met één organisatie. Daarom besloot de organisatie om de stap te zetten naar een uniform platform om de klantervaring beter te stroomlijnen. 

Bij iedere stap in het proces denkt Acorel actief mee:

“Welke data heeft het platform nodig? Waar zitten de verschillen in processen, systemen en data? En hoe lossen we dat op?”

Ondersteuning bij uitrollen platform

TUI koos voor SAP Customer Experience in de Cloud als oplossing. Het platform wordt stapsgewijs uitgerold in alle landen waar TUI actief is. Bij de transformatie naar een omnichannel klantervaring werken meerdere teams aan de implementatie van het platform en het ontsluiten van data uit alle lokale systemen.

Als expert op het gebied van SAP Customer Experience voert Acorel data analyses uit en helpen ze bij het beschrijven van de diverse datastromen. Welke data heeft het platform nodig? Waar zitten de verschillen in processen, systemen en data? En hoe lossen we dat op? Bij iedere stap in het proces denkt Acorel actief mee. Daarnaast ondersteunen ze TUI in Nederland en België bij het uitrollen van het platform. Bijvoorbeeld door teams bewust te maken van de functionaliteiten en mogelijkheden van SAP Customer Experience.

Onderscheidend in de reisbranche

Met de stap naar SAP Customer Experience biedt TUI haar medewerkers alle informatie die ze nodig hebben om de klant goed van dienst te zijn. Zowel bij het reisbureau, in het  Customer Services Contact Center, bij de luchtvaartmaatschappij en in de resorts en hotels. In een oogopslag hebben medewerkers inzicht in de boekingshistorie en interacties met de klant. Daardoor zijn ze beter geïnformeerd als ze in contact komen met de klant.

Bovendien toont TUI met SAP Customer Experience altijd één gezicht naar de klant. Daardoor is de reisorganisatie in staat om een ultieme klantervaring te bieden. Daarmee onderscheidt TUI zich in de hevig concurrerende reisbranche. Overal waar de klant zich bevindt, heeft hij voor zijn gevoel één aanspreekpunt. Lokaal weten medewerkers precies welke boeking de klant heeft gedaan en welke aanvullende wensen hij heeft. Zo kunnen ze de klant ontvangen als de langverwachte bekende. Zo dragen ze bij aan het ultieme vakantiegevoel en het creëren van mooie herinneringen.

Wil je meer weten? Neem contact met ons op!

Volg ons ook op social media