Acorel
Gratis demo

Krijg de volledige controle over productdata met SAP Commerce Cloud

De hoeveelheid productdata neemt enorm toe. Ontdek hoe je grip krijgt op productdata met SAP Commerce Cloud.
Lees het e-Book

De hoeveelheid productdata neemt enorm toe. Van steeds uitgebreidere specificaties en productbeschrijvingen, tot veiligheidsbladen, duurzaamheidscertificaten en meer. Het waarborgen van de kwaliteit en consistentie van deze data is daarbij van groot belang. Toch is dit voor veel organisaties een serieuze uitdaging. En dat kan grote gevolgen hebben.

Veel afdelingen en systemen maken gebruik van productdata, dus inconsistenties hierin zorgen voor inefficiënties in de hele organisatie. Ook is het op orde hebben van de productdata één van de randvoorwaarden om je klanten een onvergetelijke klantbeleving te bieden. Genoeg redenen om in Product Informatie Management (PIM) te duiken en de volledige controle over productdata te nemen. In dit artikel leggen we je uit hoe én ontdek je hoe SAP Commerce Cloud je hierbij gaat helpen.

Trendrapport Acorel: hoe blijft de Nederlandse non-food groothandel relevant?

De klantverwachtingen in de wholesale non-food zijn enorm toegenomen. Acorel deed hier onderzoek naar en heeft gekeken naar de onderwerpen die binnen deze markt van belang zijn. Hierbij zijn thema’s naar boven gekomen zoals personalisatie, business intelligence, omni-channel en product data management.

Ben jij benieuwd hoe deze markt tegen deze onderwerpen aankijkt? En wil jij meer inspiratie over hoe deze markt de toekomst voorspelt? Download dan ons trendrapport!

E-commerce groothandel

De noodzaak van productdata neemt toe

Om te beginnen is het belangrijk om te begrijpen waarom productdata exponentieel toeneemt. Digitalisering heeft hier veel invloed op. Jaren geleden lag de focus van organisaties vooral op offline, omdat klanten zich vooral offline oriënteerden op de aankoop van nieuwe producten. Tegenwoordig vindt dat proces vooral digitaal plaats. Hierdoor worden bedrijven ermee geconfronteerd dat ze veel meer informatie van producten nodig hebben. Enerzijds komt dit doordat producten door de digitalisering steeds meer kunnen. Denk bijvoorbeeld aan verlichting die steeds slimmer wordt. Maar ook doordat klanten zich vaker online oriënteren en ze op een foto niet goed kunnen inschatten wat de grootte van het product is, het gewicht, de lengte van het snoer of de exacte kleur

Dit is waarom grip krijgen op productdata cruciaal is

Je vraagt je misschien af waarom het zo belangrijk is om grip te krijgen op productdata. In de inleiding benoemden we al dat inconsistenties in productdata zorgen voor inefficiënties in de hele organisatie.

Daarnaast stellen klanten steeds hogere eisen. Bekijken ze een product op jouw webshop? Dan verwachten ze in ieder geval dat productdata, zoals de specificaties en beschrijvingen, juist en volledig zijn.

Ook willen klanten graag zien dat producten een relatie tot elkaar hebben. Kijkt een klant bijvoorbeeld online naar een laptop? Dan wil hij meteen kunnen zien dat je de laptop ook in een andere kleur hebt en dat je een bijbehorende muis en toetsenbord verkoopt. Het leggen van dit soort verbanden kan alleen als de productdata consistent en van goede kwaliteit is.

Tenslotte stelt de overheid ook steeds meer eisen aan productinformatie. In de voedingsindustrie moet bijvoorbeeld verplicht vermeld worden of er bepaalde allergenen aanwezig zijn in het product.

5 stadia van volwassenheid in het beheren van productdata

Voordat we je handvatten geven om de controle over productdata te krijgen, is het goed om te kijken waar jouw organisatie nu staat. Wij maken daarbij onderscheid tussen vijf verschillende stadia van volwassenheid:

  • Ad-hoc en reactief: Productdata ligt nog gefragmenteerd en in diverse formaten vast op verschillende plekken in de organisatie. Onderhoud betekent veelal manueel werk.
  • Basis op orde Productdata: ligt op één plek vast, maar wordt nog niet in alle processen, afdelingen en kanalen op de juiste manier gebruikt.
  • Volwassen: Een gecentraliseerde PIM-oplossing met de bijbehorende processen en interne organisatie wordt effectief ingezet.
  • Geoptimaliseerd: PIM is al verder doorontwikkeld door de beheerprocessen te automatiseren en de data uitwisseling van- en naar de ketenpartners te optimaliseren.
  • Strategisch en intelligent: PIM wordt strategisch ingezet om bedrijfsdoelstellingen te verwezenlijken, gecombineerd met de inzet van kunstmatige intelligentie om productdata te classificeren, valideren en verrijken.

De basis op orde met een PIM-systeem

Om grip te krijgen op de productdata in je organisatie, is het van belang eerst de basis op orde te krijgen. Een PIM-systeem helpt daarbij. Wanneer je de keuze gaat maken voor een PIM-systeem, moet je eerst goed nadenken over de productdata die je nodig hebt. En dan niet alleen de data die je voor je interne processen, maar vooral ook welke productdata je klant graag wil en hoe je daarin kan faciliteren.

Standaardiseren en samenwerken met concurrenten

Als de basis staat en een PIM-oplossing effectief wordt ingezet, is een goede volgende stap standaardisatie. Hoe? Door samen te werken met concurrenten. Ja, dat lees je goed. Pas als je samen een standaard voor productdata kiest, gaan leveranciers hierin mee en maakt de hele sector stappen vooruit. We leggen het uit aan de hand van een voorbeeld:

Martijn is opzoek naar een laadkabel voor zijn smartphone. Het liefst een die lang genoeg is om tijdens het opladen nog steeds door social media te scrollen. Hij vindt een laadkabel die geschikt is voor zijn telefoon, maar bij de ene aanbieder staat dat de kabel dertig centimeter lang is en bij de andere één meter. Martijn raakt verward door deze inconsistentie, omdat de EAN-code precies hetzelfde is. Waar koopt hij nu? Misschien wel op geen van beide webshops. En daarom is het dus belangrijk om samen met concurrenten te werken aan datakwaliteit. Concurreren doe je dan op andere vlakken, zoals een onvergetelijke klantbeleving.

SAP Commerce Cloud: e-commerce en PIM in één oplossing

Ben je zowel op zoek naar een e-commerce oplossing als een PIM-oplossing? Met SAP Commerce Cloud sla je twee vliegen in één klap. PIM is een onderdeel van dit e-commerce systeem, waardoor integratie verleden tijd is. Hierdoor heb je zowel intern als extern accurate en consistente productinformatie, wat resulteert in meer efficiëntie, minder retouren en meer verkopen online. Heeft je organisatie al een PIM of e-commerce systeem? Dan kun je er ook voor kiezen alleen het andere onderdeel te gebruiken.

Implementeer SAP Commerce Cloud in enkele weken

Binnen 16 weken resultaat zien met SAP Commerce Cloud? Dat kan met de Commerce Wholesale Accelerator. Deze SAP Qualified Partner Package van Acorel is gebaseerd op best practices, specifiek voor de groothandel. Meer daarover lees je hier.

Benieuwd hoe jouw organisatie het volgende stadium van volwassenheid bereikt als het gaat om het beheren van productdata? Wij denken graag met je mee, zodat je controle krijgt, productdata steeds slimmer kan inzetten en een betere klantbeleving biedt. Neem hier contact met ons op.

Waarom Acorel

Met Acorel brengen wij een betere klantbeleving binnen handbereik. Een beleving die nauw aansluit op de behoeften van jouw organisatie én jouw klanten.

Wij zijn expert op het gebied van SAP Customer Experience. We leveren de software en verzorgen de implementatie daarvan. Ook begeleiden we je in het vertalen van jouw strategie naar de operatie. En bevorderen we het optimaal benutten van de geïmplementeerde software.

Dit alles doen we met een team van toegewijde professionals. Professionals met verschillende expertises én kennis van de uitdagingen in jouw branche. Professionals die je inspireren om verder te kijken dan de gebaande paden. Zo leveren wij precies wat nodig is om het door jou gewenste resultaat te realiseren. Of zelfs te overtreffen.

Wat ons drijft? Organisaties aantoonbaar succesvoller maken. Elke dag weer.

Wij laten organisaties uitblinken in Customer Experience

E-commerce

Bied jouw klant een gepersonaliseerde beleving en verbeter de online omzet van ieder business model met e-commerce.

CRM

Leer je klant écht kennen en benut de kracht van actuele inzichten om leads en verkoopkansen effectief te verzilveren.

Marketing

Stimuleer conversies, orderfrequentie en orderwaarde door de kracht van gepersonaliseerde omni-channel campagnes.

Customer Data

Voorzie je klanten tijdens de volledige customer journey van unieke en persoonlijke ervaring over alle kanalen heen.