Acorel
Gratis demo

Haal alles uit je klantdata met SAP Customer Data Management

Klantdata is de fundering voor een onvergetelijke customer experience. In dit artikel ontdek je hoe je wél alles uit klantdata haalt met SAP Customer Data.
Bekijk ons webinar

Klantdata is de fundering voor een onvergetelijke customer experience. Toch zien we dat niet elke organisatie álles uit klantdata haalt. Een gemiste kans, vinden wij. Klantdata helpt je namelijk om betere beslissingen te nemen, vertrouwen op te bouwen, loyaliteit te versterken, de AVG na te leven en de privacy van je klanten te respecteren. In dit artikel ontdek je hoe je wél alles uit klantdata haalt met SAP Customer Data Management, de verzamelnaam voor SAP Customer Data Cloud en SAP Customer Data Platform, zodat een optimale klantbeleving binnen handbereik komt.

Terugkijken: Inspired in 90 minutes over SAP Customer Data

In oktober 2022 hebben we een webinar verzorgd over SAP Customer Data. In dit webinar gaan we in op belangrijke trends en ontwikkelingen, de visie van SAP op Customer Data en de aanpak van Acorel. Tot slot bevat het een interessante demo van SAP Customer Data Platform (CDP).

Vul hiernaast je gegevens in en bekijk direct de opname van ons webinar over SAP Customer Data.

inspired no. 6 sap emarsys

Dit is wat klanten verwachten

Dat klanten steeds hogere verwachtingen hebben, heb je waarschijnlijk al gemerkt. Maar wat verwachten ze dan precies? Onze customer experience specialisten zien de volgende verwachtingen:

  • Wees transparant over de data die je van mij bezit
  • Ga vertrouwelijk met mijn gegevens om
  • Laat me altijd en overal in contact komen met je bedrijf
  • Laat zien dat je me kent als ik je mijn data heb gegeven

De laatste twee kunnen we zien als kansen; klanten worden er blij van als je hieraan voldoet. De eerste twee hebben betrekking op privacy, naleving van de AVG en veiligheid. Dit zijn geen kansen, maar risico’s. Voldoe je niet aan deze verwachtingen? Dan is de negatieve impact op je bedrijf groot.

Uitdagingen bij het waarmaken van verwachtingen

Uit ervaring weten we dat het voldoen aan verwachtingen makkelijker gezegd dan gedaan is. Veel organisaties komen hierbij voor uitdagingen te staan. Dit zijn de drie meest voorkomende uitdagingen:

  1. Geen consistentie in klantdata
    Binnen een organisatie zijn er vaak verschillende systemen die een gedeelte van de klantdata bevatten. Hierdoor is er sprake van gefragmenteerde klantdata, ook wel datasilo’s genoemd. Dit bemoeilijkt de samenwerking en het bieden van een consistente klantervaring. Het gevolg? Een dalende klanttevredenheid en loyaliteit. Meer over datasilo’s lees je in ons artikel Zo doorbreek je silo’s met SAP CRM.
  2. Geen lijn in verwerking van klantdata
    Als het onduidelijk is hoe klantdata in de organisatie verwerkt wordt, dan is het onmogelijk om de data op schaal te beheren. Hierdoor heeft de organisatie geen mogelijkheid om de klantbeleving te personaliseren op alle kanalen. En daardoor loopt je omzet mis en daalt de klantretentie.
  3. Geen duidelijkheid over opslaan van klantdata
    Snel reageren op vragen van klanten of uit de business, kan alleen als data snel vindbaar en inzichtelijk is. Hetzelfde geldt voor transparant zijn over data die je van klanten verzamelt, wat cruciaal is voor het vertrouwen in je bedrijf. Heeft de organisatie dit niet op orde? Dan daalt de merkwaarde.

Zo voldoe je aan verwachtingen met SAP Customer Data Management

Nu vraag je je waarschijnlijk af hoe je met die uitdagingen om kunt gaan en de verwachtingen van klanten wél waarmaakt. De volgende vijf stappen helpen daarbij:

  1. Herken de klant op ieder kanaal
  2. Zorg voor de juiste klantdata inclusief toestemming
  3. Begrijp jouw klant zo volledig mogelijk (360 graden)
  4. Personaliseer de klantbeleving over alle kanalen
  5. Zorg voor vertrouwen door transparantie

En dat is precies waar SAP Customer Data Management je bij kan helpen. SAP Customer Data Management is de verzamelnaam voor SAP Customer Data Cloud (CDC) en SAP Customer Data Platform (CDP), twee oplossingen die je helpen om het meeste uit je customer experience-oplossingen te halen en de klantbeleving naar een hoger niveau te tillen.

Wat is het verschil tussen SAP CDC en SAP CDP?

De namen ‘CDC’ en ‘CDP’ lijken veel op elkaar, dus wat is het verschil tussen deze twee en waar ligt de toegevoegde waarde van deze oplossingen? Dat leggen we hieronder voor je uit.

SAP Customer Data Cloud: win vertrouwen van klanten

Met SAP CDC breng je de basis voor het verzamelen van klantdata op orde. Door middel van progressive profiling verzamelt CDC tijdens elk contactmoment meer informatie over je klant. Hiermee creëer je een sterk fundament, waarmee next level personalisatie mogelijk wordt. Ook win je het vertrouwen van je klanten, want ze geven zelf toestemming voor het gebruiken van hun data en kunnen dit op elk moment terugtrekken. Daarnaast kunnen klanten door CDC gebruikmaken van veilige en snelle authenticatiemogelijkheden, waaronder gezichtsherkenning en social login.

SAP Customer Data Platform: maak optimaal gebruik van klantdata

Waar CDC je helpt bij het leggen van de basis voor vertrouwen, zorgt SAP CDP ervoor dat dit ook nageleefd wordt en de data alleen in de toegestane context wordt gebruikt. Daarnaast verbindt CDP klantdata uit verschillende bronnen, waaronder Emarsys, Sales Cloud en Service Cloud. Zo voorkom je datasilo’s en bied je klanten een consistente klantervaring, zowel online als offline. Ook helpt het je bij het analyseren van klantgedrag en het relevanter maken van aanbiedingen, aanbevelingen en campagnes.

Haalt jouw organisatie al alles uit klantdata? Of wil je hierover sparren met een van onze customer experience specialisten? Neem dan contact met ons op.

Waarom Acorel

Met Acorel brengen wij een betere klantbeleving binnen handbereik. Een beleving die nauw aansluit op de behoeften van jouw organisatie én jouw klanten.

Wij zijn expert op het gebied van SAP Customer Experience. We leveren de software en verzorgen de implementatie daarvan. Ook begeleiden we je in het vertalen van jouw strategie naar de operatie. En bevorderen we het optimaal benutten van de geïmplementeerde software.

Dit alles doen we met een team van toegewijde professionals. Professionals met verschillende expertises én kennis van de uitdagingen in jouw branche. Professionals die je inspireren om verder te kijken dan de gebaande paden. Zo leveren wij precies wat nodig is om het door jou gewenste resultaat te realiseren. Of zelfs te overtreffen.

Wat ons drijft? Organisaties aantoonbaar succesvoller maken. Elke dag weer.

Wij laten organisaties uitblinken in Customer Experience

E-commerce

Bied jouw klant een gepersonaliseerde beleving en verbeter de online omzet van ieder business model met e-commerce.

CRM

Leer je klant écht kennen en benut de kracht van actuele inzichten om leads en verkoopkansen effectief te verzilveren.

Marketing

Stimuleer conversies, orderfrequentie en orderwaarde door de kracht van gepersonaliseerde omni-channel campagnes.

Customer Data

Voorzie je klanten tijdens de volledige customer journey van unieke en persoonlijke ervaring over alle kanalen heen.

Meer weten? Kom in contact

Marius van Ravenstein

Solution Advisor

Thijs den Dikken

Business Development Manager

Jop Vening

Manager Implementation Services